خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/08/30 - 15:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
حضرت پوربا اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی:

قاره سبز به جای بیانه گام های عملی بردارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نگرانی از تحریم و فشار اقتصادی از سوی آمریکا، سه کشور اروپایی را به فرافکنی سیاسی وادار کرده است.

روح الله حضرت پور  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران ، گفت:تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.



وی افزود: بیانیه سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه علیه کشورمان شرم آور است و نشان داد فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در عدم اعتماد به برجام اروپایی به دلیل تبعیت اروپا از استکبار جهانی، بر اساس واقعیت بوده است.



نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: اتحادیه اروپا بلوک بندی‌های سیاسی از هم گسیخته ای دارد که ایالات متحده نیز از این موقعیت بهره می برد.



بیشتر بخوانید:



برجام چالش بین یکجانبه گرایی و چندجانبه گرایی است/ پذیرش پلتفرم برجامی چینی ها در صورت انطباق با منافع ملی



حضرت پور با بیان اینکه اروپا از کدام حسن نیت و از کدام اینستکس حرف می زند؟تاکید کرد: اروپا از طرف آمریکا تحت فشار اقتصادی است و نگران تحریم از سوی ایالات متحده است؛ سه کشور اروپایی به این دلیل به  فرافکنی سیاسی، روی آورده اند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: فعالیت های صلح‌آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب قوانین بین‌الملل بوده و ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام، طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد. 



وی خاطرنشان کرد: اروپایی ها با وجود اینکه مصمم بوده و تعهد هم داده بودند تا طبق برنامه زمان بندی شده جلو بروند، شاهد عزم جدی آنها در انجام تعهدات در چارچوب توافقنامه هسته ای نبودیم ؛ از سوی دیگر قول ها و وعده هایی در خصوص راه اندازی کانال مالی، ایجاد روابط مالی، تجاری دادند اما متاسفانه فشار آمریکا و لابی صهیونیستی و سایر محافل سیاسی و اقتصادی بین المللی به اروپایی ها این مجال و جرأت را نداد که به تعهدات خود عمل کنند.



حضرت پور مطرح کرد: مشکلات اقتصادی کشور به علت تحریم‌های بسیار زیاد است و بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده است، ولی با همه این احوال ظرفیت‌های کشور زیاد هستند و ما می‌توانیم مشکلات جامعه را حل کنیم.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز دستگاه دیپلماسی در مواجهه با اروپایی ها قدرتمند عمل می‌کنند و رهنمودها و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب را در اولویت دستورکارشان قرار می دهند.



گفتنی است؛در بیانیه سه کشور اروپایی که در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شده، طرف‌های اروپایی برجام ادعا کرد‌ه‌اند که همه تحریم‌ها را طبق توافق لغو کرده و اقدامات دیگری را نیز انجام داده‌اند تا ایران بتواند از طریق سازوکار مالی موسوم به اینستکس، مبادلات تجاری خود با کشورهای اروپایی را ادامه دهد!/

  • کد خبر : 308406
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار